Plan for opstart af skemad - kolik

3. november 2010

Alder:
4 mdr.

Plan for opstart af skemad - kolik

Hej Helen.

Endelig fik jeg selv tilmeldt mig din side og glæder mig til at spørge dig til råds.

Emilie er nu snart 4 mdr (født 060710) og vi har været SÅ meget igennem. Meget kort om tiden til nu:

Lå forkert ved fødsel, AKS, 4200 g og 57 cm, jeg fik svangerskabsforgiftning i forbindelse med fødslen og senere brystbetændelse - amning gik i vasken og hun blev flaskebarn.

Da hun var ca. 2-3 uger startede skrigehelvede - og varede frem til hun var ca. 2 mdr. Det var værst i aftentimerne, hvor det ikke sjældent stod på fra kl. 20 til 03. I den tid prøvede vi ALT (zone, kiropraktor, kranio, diverse helseprodukter, mylocondråber, læge-med-finger-i-numse, forskellige MME-udgaver), selvfølgelig ikke på een gang, men frem til hun var ca. 2 mdr. Vi endte hos en børnelæge, der gav hende LOSEC på mistanke om refluks og gav hende samtidig diagnosen kolik.

Da medicinen var forstoppende, skulle vi øge en i forvejen høj dosis Lactulose, så vi i den periode var oppe på 12 ml/døgn. Vi så derefter tiden an - og synes gradvist hun fik det bedre (mistænker at det var alderen frem for medicinen). Fra hun var 2 mdr og frem til 3 mdr droslede skrigeturene ned og vi fik da også et smil i ny og næ. Hendes søvn var endnu meget forstyrret af mavekneb, men hun græd ikke længere så hjerteskærende - og blev pludselig trøstbar.

Da hun blev 3 mdr tog jeg en beslutning om at stoppe med LOSEC - min mavefornemmelse sagde bare at hun ikke led af refluks, hvert fald ikke længere, da hun aldrig har været den store gylper - og hun reagerede da heller ikke på den manglende medicin. Hendes afføring blev ikke meget bedre, så jeg var stadig slave af Lactulosen, men hendes søvn blev lidt mindre urolig.

I et forsøg på at komme maveknebene kvit - skiftede jeg for 3 uger siden den høje dosis Lactulose ud med Movicol. Det gav en mærkbar effekt på både mavekneb og søvn - på den positive side. Hun har dog stadig svært ved at presse afføringen ud, som kommer som en cremet mørkegrøn kæmpemængde ca hvert 1½ døgn - jeg skal 90 % af gangene hjælpe med at få det ud ved at sprede ballerne lidt.

Nå, men hun er glad og virker ...

Annonce

... tilfreds for det meste, stadig uro i mave ved søvn, men det er et andet emne, så det lader vi ligge for nu.

Mit store spørgsmål er, hvordan og hvornår jeg bedst kan gå i gang med overgangsmaden. Emilie bliver fint mæt af mælken og sover godt om natten - hun kan godt være lidt svær ved flasken ind imellem, hvor hun bliver flistbue efter kun få ml, græder og skriger, men som regel får vi det i hende ved at gå lidt med hende mens hun spiser. Jeg tænker at det er maven der driller lidt lige når mælken kommer ned og at hun jo har en ret sart mave, nogle gange må jeg droppe måltidet, fordi hun bliver så ulykkelig - og det lyder som om det gurgler op og ned i halsen på hende.

Det skal siges at hun ikke mangler noget på sidebenene, så helt slemt kan det jo ikke stå til. Hendes måltider er mellem 180 og 230 ml per gang, hun vejer nu 8 kg (!). Hun spiser 4-5 flasker om dagen og 0-1 om natten.

Nå, men bortset fra at jeg ikke klager over nattesøvnen, er hun bare SÅ klar til at smage noget. Hun savler og spreller når jeg spiser, siger lyde ala "jeg vil ha", kan holde hovedet selv og dreje det og åbner munden for skeen - og jeg har så meget lyst til at lade hende komme i gang, men samtidig er jeg mildest talt hunderæd for at give hende yderligere mavebøvl, når vi nu er nede i et tåleligt niveau langt om længe.

Derfor vil jeg spørge dig til råds, hendes historie og størrelse taget i betragtning, hvor længe jeg endnu bør vente, men også hvordan jeg gør det her så mildt for maven som muligt.

Altså, hvilket produkt (købe/lav selv), hvor meget, hvad tid på dagen, hvor stor en mængde over hvor lang tid, hvor meget eller lidt forskelligt hun må prøve, og hvad for noget???

Jeg er helt blank omkring hvad der er mildt for maven - og har ingen holdninger til hvad hun skal og ikke skal, bare det er det bedste for hende, det er det eneste der tæller. Jeg er også indstillet på at vente, selv om hun er så interesseret, men vil stadig gerne have en plan for hvordan jeg gør, den dag jeg skal i gang.

Jeg er meget spændt på at høre fra dig og tak for et super godt forum!!!

De venligste hilsner
Anne og Emilie.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet